חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אבטחה מדלגת. לא מה שהכרתם

איזה תחום מעניין אותך?

    אבטחה מדלגת. לא מה שהכרתם

    המחסור בכוח האדם והיכולות הטכנולוגיות החדשות מחייבות את עולם האבטחה לחשוב על פתרונות אבטחה חליפיים לאבטחה הסטטית המסורתית. בשנתיים האחרונות מובילה חטיבת האבטחה של משטרת ישראל תפיסת אבטחה מתחמית המשלבת מעבר מאבטחה פיזית מקומית מניעתית לאבטחה מדלגת מגיבה. בימים אלו משיקה "קבוצת 1G", יחידה חדשה שתספק ללקוחותיה שירותים אלו. לרגל ההשקה המבצעית של "היחידה לאבטחה מדלגת" ערכנו ראיון עם מר שחר בר, ראש היחידה ועם גלית אפלבויים, מנהלת מרכז השליטה והבקרה המבצעי.

    ראיין: עירד גיל | מצודה - מגזין האבטחה של ישראל

    גי' וואן פתרונות אבטחה הינה קבוצת הבטחון והבטיחות הגדולה והוותיקה בישראל. הקבוצה המונה למעלה מ5500- עובדים ופועלת בפריסה ארצית מתמקדת בשלושה תחומי פעילות עיקריים (מוקדים, אבטחה, טכנולוגיות). הקבוצה נסחרת בבורסה לני"ע בת"א ומצויה בשליטת קרן פימי.

    "בשנים האחרונות אנו עדים למחסור עצום ומדאיג בכוח אדם בתחום האבטחה הפיזית, מערכי אבטחה רבים חסרים בכוח אדם בכלל וכוח האדם שפועל בחלק ממערכי האבטחה אינו מתאים ולא ייתן את המענה הנדרש בקרות אירוע בפרט", אומר חמי בן אריה מנהל חטיבת האבטחה.

    יחידת סיור אבטחה רכובה
    יחידת סיור אבטחה רכובה

    למחסור בכוח אדם ככל הנראה לא יהיה פתרון בטווח הזמן הקרוב ולהערכת רבים בענף המצב רק יחמיר, הדור הצעיר פונה לעבודות שאינן בתחום האבטחה, ולמשתחררים מצה"ל יש עדיפות למערכי האבטחה   ממלכתיים השונים (מ"י, שב"כ, מוסד, משרד החוץ, משרדי הממשלה,
    ועוד…). כך שלמערכי האבטחה  האזרחיים מגיעים מעט מאוד עובדים פוטנציאליים, לכן נדרש לבצע הערכת מצב מחודשת, לבחון ולפעול בכדי להתאים את מערכי האבטחה למציאות של מחסור בכוח אדם שכנראה לא ייעלם.

    את בחינת שינוי תפיסת האבטחה (מסטטי-למדלג) מובילה חטיבת אבטחה במשטרת ישראל והמגמה ברורה – ככל ונתקדם בזמן, נראה יותר ויותר סקטורים שיפעלו תחת מערכי אבטחה טריטוריאליים מדלגים על חשבון אבטחה סטטית.

    לאור המתואר, לפני 8 חודשים הוקם בקבוצת 1G צוות חשיבה ותכנון נושא בראשות חמי בן אריה מנהל תחום האבטחה שמסקנותיו היו ברורות, קרי הגיע העת להיכנס לתחום האבטחה המדלגת. כאשר החברה שמה לה למטרה להעניק ללקוחותיה שכבת אבטחה נוספת למענה מהיר ומקצועי בזמן אמת מגובה במרכז שליטה ובקרה (משל"ט) ייעודי מהמתקדמים בישראל.

    שחר בר, בן ,40 בוגר תואר ראשון בביטחון והגנת העורף, בעל ניסיון של כ-18 שנה בעולם הביטחון והאבטחה מונה לאחרונה למנהל היחידה. את עולם הביטחון הכיר שחר לאחר שירות צבאי משמעותי כשגויס למערכת הביטחון הממלכתית שם עבד למעלה מעשור, לאחר מכן התמקצע במשך כ-8 שנים בזווית אחרת ומאתגרת לעולם הביטחון כקצין ביטחון ראשי של אחת הרשתות הקמעונאיות הגדולות בישראל.

    "מתחילת השנה עוסקת ג'י וואן בהקמת יחידה מקצועית טכנולוגית שתפעל בפריסה ארצית ותספק ללקוחותינו אבטחה טריטוריאלית מדלגת", מסביר בר. במהלך החודשים האחרונים, הושקעו מחשבה, תכנון ומשאבים רבים בכדי לאפיין ולהקים יחידה מבצעית, שלה ערכים מוספים על פני יחידות דומות הפועלות במקביל אליה.

    מטרת העל של היחידה הינה: "הגברת תחושת הביטחון האישי במרחב הציבורי". עבור היחידה פותחו מערכות טכנולוגיות ייעודיות לשליטה, בקרה ובעיקר סנכרון בזמן אמת. שמה של היחידה – יסא"ר (יחידת סיור לאבטחה רכובה).

    אז מהי בעצם אבטחה מדלגת ובמה היא שונה משיטת האבטחה הסטטית המוכרת?

    "אבטחה מדלגת היא שיטת אבטחה שמתבססת על אבטחת תאי שטח מוגדרים, באמצעות צוותי רוכבים-לוחמים שנעים על גבי אופנועים ומנוהלים בכל עת על ידי מרכז שליטה ובקרה. הצוותים מגיבים בתוך דקות לכל אירוע המתרחש בתא שטח המוגדר להם. עיקר המענה הינו לתרחישי סדר ציבורי, אירועים פליליים וכמובן אירועי פח"ע", מסביר בר.

    זוהי שיטת אבטחה שונה במהותה מהאבטחה הסטטית, מדובר בלוחמים מיומנים שעוברים הכשרה ארוכה, ממוקדת ובעיקר באנשים איכותיים עם יכולת בין אישית גבוהה ביותר. בשונה מאבטחה סטטית בה מערך  אבטחה
    פרוס בעמדות סטטיות קבועות והאירוע המתרחש בשטחה מטופל על ידי מערך האבטחה הקיים, היחידה לאבטחה מדלגת הינה יחידה מבצעית שנעה במרחב מוגדר ומגיבה לכל אירוע, יחידה יוזמת, שערוכה לתת מענה אפקטיבי, מדויק וממוקד למתאר רחב של תרחישים שונים.

    לוחמי היחידה מאותרים ע"י מערך גיוס ייעודי, ונבחרים אליה רק הטובים ביותר, השכר והתנאים ללוחמים גבוהים משמעותית מתנאי ההעסקה בעולם האבטחה האזרחי, עובדה המאפשרת לנו גיוס לוחמים-רוכבים איכותיים, בוגרי יחידות קרביות, מנוסים ברכיבה ועם יכולת לצלוח את ההכשרות הייעודיות, טרם כניסתם לתפקיד.

    ההכשרה שעוברים הלוחמים והלוחמות ביחידה מגוונת, מותאמת משימה ומעניקה סל של כלים המסייע להתמודד עם מרבית התרחישים הקיימים. בין היתר, מעבר קורס מתקדם ב' שכולל בתוכו חומר עיוני, ירי, קרב מגע, עזרה ראשונה בסיסית ועוד. בסיום הקורס החניכים מגיעים ליחידה להשלמות נוספות, כגון: קורס נהיגה מבצעית על אופנוע, הרחבה במתן עזרה ראשונה, סדנאות בהתמודדות עם מצבי לחץ, שפת גוף וכיו"ב.

    "מרגע הגיוס ועד שהלוחם מסיים את תהליך ההכשרה ומוסמך מבצעית לצאת לשטח יעבור פרק זמן של מספר שבועות, האחוז של רוכבים-לוחמים שנושר באחד משלבי ההכשרה מנותב ליחידות אבטחה סטטיות אחרות בחברה – אנחנו רוצים את הטובים ביותר ליחידת היסא"ר", אומר בר בגאווה לא מוסתרת.

    יחידת סיור אבטחה רכובה
    יחידת סיור אבטחה רכובה

    "כחלק מהקמת היחידה ואופי המשימות, התאמנו ציוד אישי לכל לוחם-רוכב כאשר הדגש המרכזי הינו בטיחות הלוחם לפני הכל. אשר על כן, כל לוחם מקבל סט אישי מלא שכולל מעיל רכיבה ממוגן מותאם חורף קיץ, ביגוד טקטי מלא, נעלי רכיבה טקטיות, קסדה מבצעית מיוחדת קלה במיוחד שניתנת להסרה ולחבישה במהירות, ברכיות הגנה, כפפות רכיבה ועוד", מוסיף בן אריה.

    "האופנועים שבחרנו עבור היחידה אופיינו במיוחד וזוודו במגוון של כלים בהתאם לאופי המשימות. כל לוחם רוכב על אופנוע כבד בעל יכולות זריזות למעבר מהיר משגרה לחירום. בכל אופנוע יש ערכת עזרה ראשונה  ורחבת, אמצעי מיגון, וסל של מערכות טכנולוגיות לעבודת הלוחם".

    ליחידה הוקם מרכז שליטה ובקרה (משל"ט) ייעודי וייחודי. מרכז השליטה והבקרה הוא לב ליבה של היחידה, הוא שולט על כל תאי השטח ברחבי מדינת ישראל מפעיל ומכוון את הלוחמים, הן בשגרה והן בחירום. מוטת
    השליטה של המשל"ט רחבה במיוחד לרבות ניטור בזמן אמת על מיקום האופנוע ובין היתר גם לשיקוף התנהגות הרכיבה של הרוכב-לוחם. כל לוחם מצויד במערכת קשר ארצית, מצלמת גוף מתקדמת בעלת יכולת לשדר לאחור ובזמן אמת את המתרחש בשטח ועוד.

    מערכת השו"ב הייעודית של היחידה מנהלת את כל המשימות, הרוכב- לוחם מקבל לטלפון הנייד המבצעי אותו הוא נושא את מהות האירוע, מיקום האירוע ואת מסלול הנסיעה הנכון ביותר לרגע הנתון. באופן הזה יכול הלוחם להגיב במהירות תוך כדי רכיבה בטוחה. כידוע כל שניה חשובה
    בהגעת הלוחם לאתר בו מתרחש אירוע.

    לקוחות היחידה מקבלים, לאחר אפיון, את המענה המתאים לטובת הזנקת
    הלוחמים במגוון רחב של אמצעים, החל מלחצן מצוקה אפליקטיבי, דרך לחצני מצוקה פיזיים ועד טלפון חירום מקוצר שפעיל בכל שעות העבודה.

    מרכז השליטה והבקרה מנוהל ע"י גלית אפלבויים. גלית בעלת ניסיון של למעלה מ-10 שנים בהפעלת מערכות טכנולוגיות רבות ובהפעלת מוקד מבצעי. תחת האחריות של גלית פועלים מפעילי/ות המשל"ט. מפעילי המשל"ט שגויסו על ידי מערך הגיוס הייעודי של היחידה מגיעים עם ניסיון קודם בהפעלת משל"ט, עבודה מבצעית מול כוחות בשטח, ברמה אישית גבוהה מאוד. למפעילי/ות יכולות לעבור מעבודה בשגרה לעבודה בחירום בשבריר של שנייה, להבדיל בין עיקר לטפל ובעשיית מספר רב של משימות
    במקביל. במשל"ט בדומה ללוחמים-רוכבים, תנאי ההעסקה והשכר גבוהים ומאפשרים לנו לגייס את האנשים הטובים והאיכותיים ביותר להפעלת המשל"ט.

    "בנוסף אליי ולגלית, גויסו ליחידה שני מנהלים מקצועיים בעלי ניסיון רב בהקמת והפעלת יחידות אבטחה רכובות. אלכס ברינבום מנהל התחום המבצעי – אחראי על התחום המבצעי בשטח, הבקרות, תרגול הלוחמים וכל הלוגיסטיקה של היחידה. אור לוי – מנהל התחום התפעולי – אחראי על התפעול המורכב של היחידה, גיוס לוחמים, הכשרות וסנכרון בין כל הגורמים, אלכס ואור מביאים איתם ליחידה ניסיון רב בתפעול מערכים מורכבים ויכולות מבצעיות יוצאות דופן", מסכם בר.

    כל מרחב/אזור במדינה מנוהל ע"י מנהל ביטחון אזורי בוגר קורס מנב"טים שתחתיו יפעלו רוכבי-לוחמי היחידה, כלומר ללקוחות שלנו יינתן מענה מקצועי, מהיר, אפקטיבי ועם תודעת שירות יוצאת דופן.

    מרכז השליטה והבקרה של יאס"ר - יחידת סיור לאבטחה רכובה
    מרכז השליטה והבקרה של יאס"ר - יחידת סיור לאבטחה רכובה

    נשמע מדהים, מי בעצם יהיו הלקוחות שלכם?

    בראש ובראשונה עולם הבנקאות שכבר מקבל כיום שירות דומה מזה מספר שנים, תחום הקמעונאות שנמצא בימים אלו בפיילוט לשינוי תפיסת האבטחה בפיקוח חטיבת האבטחה במשטרת ישראל יחד עם הקב"טים של הרשתות עצמן. מעבר לכך ובהמשך: מוסדות החינוך, גני ילדים, משרדים ממשלתיים, בתי מלון, מתחמי בילוי ועוד", מסביר חמי.

    "לצערי אנחנו כחברה הופכים אלימים יותר, יש נתונים רשמיים מדאיגים בנושא, הגורמים המרכזיים המובילים למצב הזה, בין היתר: יוקר המחיה, המצב הגאופוליטי במדינה, הסטרס והלחץ בו נמצא האזרח הישראלי בחיי היומיום.

    לנוכח כל זאת, אנחנו מעריכים שבעתיד הקרוב השירות יתרחב לארגונים מקבלי קהל שהם מוקדי חיכוך מרכזיים בהם ישנה אלימות מוגברת ואינם מאובטחים כדרך קבע כגון: קופות חולים, מרכזי שירות בתחומים השונים"..

    להערכת גורמים רבים בענף, אבטחה מדלגת, תגביר משמעותית את תחושת הביטחון של העובדים, הן במקומות מאובטחים והן במקומות שאינם מאובטחים כדרך קבע ובכך יתרום לעובדים שלווים יותר, מוגנים יותר ובעלי תודעת שירות מתאימה לצרכים של העסק.

    נכון למועד כתיבת הכתבה היחידה פרוסה מצפון ועד דרום בערים: באר שבע, אופקים, אשדוד, גוש דן רבתי, חיפה וקריות. מיום ליום פריסת היחידה מתרחבת לערים נוספות כאשר עד סוף שנת 2023 נהיה פרוסים בעוד ערים ברחבי המדינה.

    לסיום,

    אני מאמין שהכניסה שלנו לתחום תביא בשורה חדשה, צעד אחד קדימה מכל מה שמכירים, בהון האנושי, ברמת המבצעיות, ביכולות הטכנולוגיות ובעיקר בתודעת שירות שלא מוכרת בענף. נשמח מאוד להציג את היחידה לכל מי שמתעניין, ולסיכום אאחל שנה טובה, מתוקה ובטוחה לכל הקוראים.

    מאמרים נוספים
    אבטחת שכונות וישובים - טכנולוגיה, שירותי מוקד, שירותי סיור, סיור כלבני
    אבטחת שכונות וישובים
    המראות מיישובי הדרום הביאו להגברת הביקוש לשירותי אבטחה פרטיים / ShutterStock
    זינוק בדרישה לאבטחה: "שכונות שלמות לוקחות שמירה צמודה"
    המצלמות מצוידות בטכנולוגיה מתקדמת שמספקת להן יכולות עיבוד וניתוח גבוהות. צילום אילוסטרציה
    שמירה על בתים פרטיים
    כיצד למגן את הבית
    כיצד למגן את הבית
    "מבינים את כוח השוק הישראלי" (צילום: צילום מסך)
    "מבינה את כוחו של השוק הישראלי": חברת הענק שתחל להשקיע בישראל
    G1 Group
    קבוצת G1 תרכוש את השליטה בפעילות ״מיזוג פלוס״
    שימוש במצלמות טרמיות
    מצלמות אבטחה תרמיות להגנה חיצונית – הבדלים, דרישות ותכנון מוקדם ויעיל
    לקבלת ייעוץ והצעה מותאמת אישית השאירו פרטים:

      יצירת קשר

      אני מעוניינ.ת שנציג יחזור אלי